پیشرفت های اقتصادی ایران می‌تواند مدلی موثر برای افغانستان باشد/همگرایی منطقه ای اولویت اقتصادی افغا
نوشته شده توسط : احسانی
استاد اقتصاد دانشگاه کابل در گفت‎وگو با فارس:
پیشرفت های اقتصادی ایران می‌تواند مدلی موثر برای افغانستان باشد/همگرایی منطقه ای اولویت اقتصادی افغانستان

خبرگزاری فارس: پیشرفت‌های اقتصادی مانند، نقل و انتقال کالا، سرمایه‌گذاری، تجربه ساختمان سازی و مبارزه علیه فقر که در سال‏های اخیر در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است می‌تواند مدلی موثر برای افغانستان باشد.

خبرگزاری فارس: پیشرفت های اقتصادی ایران می‌تواند مدلی موثر برای افغانستان باشد/همگرایی منطقه ای اولویت اقتصادی افغانستان

 

"سیف‌الدین سیحون" در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در کابل، اظهار داشت: توسعه و پیشرفت اقتصادی، ایجاد شبکه‎های ارتباطی، انتقال انرژی و ایجاد خط آهن و از سوی دیگر داد و ستدهای اقتصادی میان این کشورها از مزایای همکاری‌های منطقه‌ای است.

وی با بیان این که ایران در انتقال کالا، تولید مواد اولیه، راهسازی، تربیت نیروی متخصص، آبیاری و کشاورزی می‌تواند به افغانستان کمک‌های فراوانی کند، گفت: در این زمینه تاکنون کارهای عملی چشمگیری صورت نگرفته در حالی که جمهوری اسلامی ایران تجربه و پیشرفت چشمگیری در این زمینه‌ها داشته است. 

سرمایه گذاری مشترک افغانستان-ایران از مسائل حیاتی است

استاد اقتصاد دانشگاه کابل با اشاره به این که سرمایه‌گذاری مشترک میان افغانستان و ایران می‌تواند در زمینه‌هایی مانند ایجاد مسیر جدید حمل و نقل کالا از ایران به افغانستان، سرمایه‌گذاری در معادن این کشور، توسعه اقتصادی و تهیه مواد اولیه فعالیت‌های موثری انجام دهد، افزود: همه این موارد برای افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناس مسائل اقتصادی افغان، تصریح کرد: توسعه اقتصادی امری منطقه‎ای است، زیرا افغانستان در این زمینه به زیر ساخت‏هایی نیاز دارد تا به تواند آب‎ها را مهار و از آنها بهره‌داری کند.

دستاوردهای اقتصادی ایران می‌تواند مدلی برای اقتصاد افغانستان باشد

سیحون اظهار داشت: پیشرفت‌های اقتصادی مانند، نقل و انتقال کالا، سرمایه‌گذاری، تجربه ساختمان سازی و مبارزه علیه فقر که در سال‏های اخیر در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است می‌تواند مدلی موثر برای افغانستان باشد.

وی با بیان این‎ که افغانستان شریک اقتصادی و منطقه‎ای جمهوری اسلامی ایران است، افزود: در همین حال همکاری وسیع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میان این 2 کشور سابقه‌ای طولانی دارد و مرزهای سیاسی ساخته شده هرگز نمی‌تواند، این 2 ملت را از هم جدا کند.

استاد دانشگاه کابل تأکید کرد: کشورهایی چون افغانستان، ایران، جمهوری‌های آسیای میانه و پاکستان شرکای منطقه‏ای هستند که سرزمین، تاریخ، روابط اجتماعی و فرهنگی مشترک دارند و میراث فرهنگی این کشورها از یکدیگر تفکیک ناپذیر است.

به باور این کارشناس افغان، توسعه اقتصادی کمتر می‌تواند، زمینه توسعه فرهنگی را فراهم کند بر عکس آن روابط فرهنگی، اجتماعی، دینی و ارتباطات متقابل انسانی کشورها بر روابط اقتصادی آنها تأثیر گذار است و در حقیقت توجیه کننده روابط اقتصادی آنها است، این در حالی است که افغانستان و ایران هر 2 ویژگی را دارند.

وی تصریح کرد: افغانستان و ایران بدون دشواری و پیچیدگی‌های مرسوم در سطح بین‌الملل می‌توانند در زمینه‎های مختلفی به تبادل اطلاعات و تجربه‌های مختلف بپردازند، تا همکاری‎های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین یکدیگر را تسری دهند.

90 درصد منابع علمی و دانشگاهی افغانستان متعلق به ایران است

سیحون در ادامه گفت: هم اکنون 90 درصد منابع علمی و دانشگاهی افغانستان به صورت‌های مختلفی چون ترجمه و آثار تحقیقی متعلق به ایران است و انتظار می‌رود، از این پس این 2 کشور علاوه بر رابطه فرهنگی، تاریخی و اجتماعی روابط عمیق اقتصادی هم داشته باشند.

امیدواریم در کنار افزایش روابط فرهنگی و اقتصادی روابط اجتماعی نیز افزایش یابد

وی با بیان این که افغانستان کشوری است که بیشتر نیاز به مواد سوختی و فناوری دارد و اکثر اولویت‎های اقتصادی افغانستان از طریق ایران تأمین می‏شود، گفت: افغانستان بیشترین سود را در این ارتباط می‌برد.

این کارشناس افغان در ادامه اظهار داشت: انتظار می‌رود، سابقه تاریخی، فرهنگی و اقتصادی، افغانستان و ایران زمینه افزایش روابط اجتماعی را فراهم کند، رفت‌و آمد‏ها آسان شود و مناسبات اجتماعی افزایش یابد.

کارشناس اقتصادی افغان در ادامه گفت: امیدواریم این 2 کشور با تأمین منافع اقتصادی و سیاسی خویش بتوانند با تأمین منافع خود زمینه‌های ارتباط بیشتر را فراهم کنند.

سیحون با تأکید بر ایجاد مناطق آزاد تجاری میان کشورهای منطقه،‏ گفت: سرانجام باید این مرزهای مصنوعی به وسیله همکاری متقابل از بین برود و رابطه‌ای اقتصادی مبتنی بر منافع همگانی در منطقه شکل گیرد تا همگرایی منطقه‌ای ایجاد شود.

استاد دانشگاه کابل اظهار امیدواری کرد: با شکل‌گیری همگرایی منطقه‌ای دست کشورهای خارجی از منطقه کوتاه خواهد شد.

روسای جمهور افغانستان، پاکستان و ایران به منظور شرکت در جشن نوروز و کنفرانس بین‌المللی "افغانستان" امروز یکشنبه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گردهم می‌آیند.

در حاشیه این نشست روسای جمهور چهار کشور، دیدار و مذاکرات 2، 3 و 4 جانبه با همتایان خود انجام می‌هند.





:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: